قطعات تشکیل دهنده برق خودرو

اغلب افرادی که صاحب خودرو هستند تصور می کنند که سوخت و سیستم سوخت رسانی در خودروه از مهم ترین سیستم ها برای حرکت خودرو می باشد. اما به خاطر داشته بشید که برق باعث اشتعال سیستم سوخت خودروها می شود. بنابراین نباید فراموش کرد که تمامی خودروها به وسیله برق استارت می خورند و روشن می شوند. به همین خاطر آشنایی درباره قطعات تشکیل دهنده برق خودرو مسئله ای بسیار مهم و دارای اهمیت می باشد.

قطعات تشکیل دهنده برق خودرو

در کلی ترین حالت ممکن باید بدانید که قطعات برق خودرو به دو دسته کلی تقسیم می شوند. اول قطعاتی که برق مصرف می کنند و دوم قطعاتی که تامین کننده برق خودرو می باشند.

در این بخش از مقاله امروز می خواهیم شما را با قطعات تشکیل دهنده برق خودرو آشنا کرده و درباره هر یک از آن به اختصار اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

  • باتری
  • دینام
  • کوئل
  • دلکو
  • شمع
  • مدارهای الکتریکی
  • فیوزها
  • کنترل‌کننده‌ها
  • سوکت ها

باتری

باتری خودرو

کاربرد باتری خودرو

حتما می دانید که تا زمانیکه خودرو شما روشن باشد سیستم برق رسانی این قابلیت را دارد که برق مورد نیاز را از طریق تبدیل کردن انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تامین کند.

اما با خاموش بودن خودرو این کار وظیفه باتری ماشین است که برق مورد نیاز را برای قطعات خودرو از قبیل: بالابرهای شیشه و… تامین کند.

با این حساب باید بگوییم که یکی از قطعات تشکیل دهنده برق خودرو باتری آن می باشد.

باتری در سیستم برق رسانی خودرو نقش بسیار مهمی دارد و اگر این قطعه نباشد اتومبیل شما به هیچ وجه روشن نخواهد شد.

به خاطر داشته باشید که اغلب باتری های خودرو را باید بعد از 2 سال تعویض کرد نا گفته نماند که، گرما و لرزش بیش از حد می‌تواند این عمر مفید آنها را کاهش دهد.

دینام

دینام چیست

دینام

دومین قطعه از قطعات تشکیل دهنده برق خودرو، دینام می باشد که با کمک سوخت می تواند انرژی مکانیکی تولید کند.

در واقع باید بگوییم که دینام انرژی مکانیکی موتور را به کمک یک تسمه که به آن تسمه دینام می گویند دریافت می کند و برق مورد نیاز را برای بخش های مختلف خودرو تامین می نماید.

مهم است بدانید که منبع برق کههمان باتری می باشد در زمان روشن بودن اوتومبیل شما توسط تسمه دینام شارژ می شود. بنابراین اگر دینام ماشین خراب شود باید منتظر از کار افتادن باتری هم باشید.

کوئل

کاربرد کوئل

کوئل

کوئل یک ترانسفورماتور فشار قوی است که برق باتری و دینام را تقویت می‌کند و به شمع می‌رساند.

اگر یه زمان اتومبیل شما روشن نشد یا احساس کردید که عملکرد موتور با لرزش همراه می باشد شک نداشته باشید که علت آن خرابی کوئل می باشد.

ریپ زدن موتور اتومبیل و افزایش پیدا کردن مصرف سوخت هم می تواند از نشانه های خراب شدن کوئل باشد.

دلکو

تمامی اتومبیل ها با تعداد سیلندر پیشرانه ای که دارند، دارای شمع می باشند. برای مثال: یک خودرویی با موتور 4 سیلندر دارای 4 شمع برای ایجاد جرقه و احتراق در موتور می باشد.

به قطعه ای که برق ولتاز بالای تولید شده را در کوئل تقسیم می کند دلکو می گویند.

همچنین قطع و وصل جریان کوئل هم وظیفه دیگر دلکو در سیستم برق‌رسانی است.

شمع

ازد یگر قطعات تشکیل دهنده برق خودرو، شمع می باشد. نقش این قطعه ایجاد جرقه است.

شمع در حقیقت آخرین قطعه در مدار جرقه سیستم برق‌رسانی اتومبیل است. زمان و کیفیت جرقه زدن شمع‌ها در عملکرد خوب موتور اهمیت ویژه‌ای دارند.

دلکو خودرو

کاربرد دلکو

مدارهای الکتریکی

این قطعه یکی از پرکاربردترین وسایل در هر اتومبیلی می باشد. مدارهای الکتریکی در خودروها کار انتقال برق به قطعات برقی را برعهده دارند.

تعداد مدارهای الکتریکی آنقدر زیاد است که اگر به شکل رها شده در اتومبیل باشند همه جای یک خودرو چند رشته سیم دیده می‌شود.

فیوزها

در تمام اتومبیل ها یک جعبه فیوز وجود دارد که همه فیوزهای مدارهای مختلف داخل آن قرار گرفته‌اند. در این جعبه، چند فیوز یدک نگهداری می شود تا در صورت آسیب دیدن یکی بتوان از آن به صورت جایگزین استفاده کرد.

کنترل‌کننده‌ها

کنترل‌کننده‌ها در حقیقت کلیدها و دکمه‌هایی هستند که در بخش‌های مختلف مدارهای الکتریکی اتومبیل قرار می‌گیرند.

کار این قطعه ازقطعات تشکیل دهنده برق خودرو این است که به راننده و سرنشینان اتومبیل کمک می‌کنند تا هدایت قسمت‌های از اتومبیل را که با برق کار می‌کنند به دست بگیرند.

سوکت ها

آخرین قطعه از قطعات تشکیل دهنده برق خودرو، سوکت ها می باشند.

کار سوکت‌ها این است که متصل‌کننده سیم‌های مدارهای مختلف به قطعات مصرف کننده برق در خودرو هستند. آنها کمک می‌کنند سیم‌ها به راحتی به این قطعات وصل یا از آنها جدا شوند.

در نهایت اینکه

در این مطلب سعی کرده ایم تا با معرفی قطعات تشکیل دهنده برق خودرو به شما کمک کنیم تا بهتر متوجه میزان اهمیت برق خودرو خود باشید.

هر یک از قطعاتی که در این مطلب به آن ها اشاره کرده ایم کاربردها و ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود را دارند و هر یک وظیفه ای را برعهده دارند.

بنابراین آشنایی دقیق از هر یک از این قطعات کمکی است برای شما تا در صورت کارنکردن خوردو خود بتوانید تشخیص دهید که احتمال مشکل در کدام بخش خودرو می باشد.

در صورت خرابی هر یک از این قطعات نام برده شده باید به یک متخصص مراجعه کنید که درباره قطعات خودرو، برق خوردو و تعمیرات دانش و تجربه کافی دارد. برای دوره آموزش مکانیک خودرو با راه های ارتباطی درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول قطعات تشکیل دهنده برق خودرو

مدار الکتریکی مورد استفاده در خودرو چیست؟
سه نوع اصلی مدار وجود دارد: سری، موازی و سری موازی. نوع مدار بر اساس نحوه اتصال منبع تغذیه، هادی ها، بارها و کنترل یا وسایل حفاظتی تعیین می شود.

وایر شمع خودرو چیست؟
همان سیم‌های عایق‌داری هستند که برق را به شمع‌ها می‌رسانند.

منظور از آفتامات از قطعات تشکیل دهنده برق خودرو چه می باشد؟
آفتامات یکی دیگر از قطعات تشکیل دهنده برق خودرو است. زمانیکه برق دینام برق منظمی نیست و نوسان دارد. آفتامات ولتاژ تولیدی دینام را منظم می‌کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *